Pesanan menjadi "kentang panas" bagi syarikat tekstil di China

Baru-baru ini, disebabkan oleh peningkatan kes Covid-19 yang disahkan di Asia Tenggara seperti Vietnam, industri pembuatan sebahagiannya mungkin kembali ke China. Beberapa fenomena tercermin dalam perdagangan, dan fakta bahawa pembuatan telah kembali. Satu tinjauan terbaru yang dibuat oleh Kementerian Perdagangan menunjukkan bahawa sekitar 40% pesanan eksport syarikat perdagangan asing yang baru ditandatangani meningkat dari tahun ke tahun. Pengembalian pesanan ke luar negara memang membawa peluang yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk perusahaan kecil dan sederhana, dan pada masa yang sama juga membawa cabaran.

3

Menurut tinjauan baru-baru ini di pasar tekstil di Guangdong, Jiangsu dan Zhejiang, dan beberapa syarikat perdagangan asing, merajut, kain, pakaian dan terminal lain telah menerima pesanan dengan lancar sejak bulan Julai, dan pada dasarnya mereka dapat memulai dengan lebih dari 80% atau bahkan pengeluaran penuh.

Banyak syarikat melaporkan bahawa sejak bulan Julai dan Ogos, pesanan yang diterima di negara maju seperti Eropah, Amerika, Kanada dan negara maju lain adalah terutamanya Krismas dan Paskah (terutama pesanan balik dari Asia Tenggara lebih jelas). Mereka ditempatkan 2-3 bulan lebih awal dari tahun-tahun sebelumnya. Gred rendah, untung rendah, tetapi masa pesanan dan penghantaran jangka panjang, perdagangan luar negeri, perusahaan tekstil dan pakaian mempunyai masa yang cukup mencukupi untuk membeli bahan mentah, pemeriksaan, pengeluaran dan penghantaran. Tetapi tidak semua pesanan dapat diperdagangkan dengan lancar.

Bahan mentah meroket, pesanan menjadi "kentang panas"

Oleh kerana kesan wabak itu, banyak pesanan terpaksa ditangguhkan. Untuk membuat transaksi yang lancar, mereka harus memberi syafaat dengan pelanggan, dengan harapan mereka akan memahami. Namun, mereka masih menghadapi kewalahan oleh pelanggan, dan ada yang tidak punya pilihan selain menerima pelanggan membatalkan pesanan kerana mereka tidak dapat mengirimkan barang…

2

Musim Golden Nine dan Silver Ten akan datang tidak lama lagi, syarikat berpendapat bahawa akan ada lebih banyak pesanan dari pelanggan. Walaupun yang mereka hadapi adalah pameran tersebut dibatalkan atau ditunda, dan negara-negara lain juga telah menyekat negara mereka kerana wabak tersebut. Adat istiadat negara di mana pelanggan berada juga mulai secara ketat mengendalikan berbagai produk yang diimport dan dieksport. Operasi import dan eksport menjadi sangat menyusahkan. Ini menyebabkan penurunan tajam dalam pembelian pelanggan.

Menurut maklum balas dari beberapa pelanggan asing: kerana wabak itu, produktiviti semua negara terjejas teruk, kebanyakan produk mereka habis terjual, dan inventori di gudang mencapai tahap terendah, dan ada keperluan mendesak untuk pembelian. Keadaan semasa negara-negara Asia Tenggara tidak boleh dipandang rendah. Pesanan luar negeri terus kembali, dan beberapa syarikat China beralih dari "kekurangan pesanan untuk pesanan pecah." Tetapi dalam menghadapi kenaikan pesanan, orang tekstil tidak senang! Kerana kenaikan pesanan, harga bahan mentah juga meroket.

3-3

Dan pelanggan tidak bodoh. Sekiranya harganya tiba-tiba dinaikkan, pelanggan mempunyai peluang besar untuk mengurangkan pembelian atau membatalkan pesanan. Untuk bertahan, mereka harus mengambil pesanan dengan harga asal. Sebaliknya, bekalan bahan mentah telah meningkat, dan kerana permintaan pelanggan yang meningkat secara tiba-tiba, terdapat juga kekurangan bahan mentah, yang menyebabkan beberapa pembekal yang mungkin tidak dapat memberikan komponen ke kilang dalam masa. Ini secara langsung menyebabkan fakta bahawa beberapa bahan mentah tekstil tidak siap pada waktunya dan tidak dapat dihantar tepat pada waktunya ketika kilang itu menghasilkan.

4

Meningkatkan pengeluaran untuk penghantaran, kilang dan syarikat berpendapat bahawa mungkin akan dihantar dengan lancar, tetapi mereka tidak mengharapkan pengirim barang untuk mengatakan bahawa sangat sukar untuk memesan kontena sekarang. Dari awal pengaturan pengiriman, tidak ada penghantaran yang berjaya setelah sebulan. Penghantaran ketat, dan harga barang laut melambung tinggi, dan beberapa kali ganda berlipat kali ganda, kerana muatan laut yang tinggi juga berhenti ... Barang jadi hanya boleh ditinggalkan di gudang untuk menunggu, dan waktu untuk mengembalikan dana juga dilanjutkan.


Waktu pengeposan: 31 Ogos -21